Gratis boeien, bruggen en marifoonkanalen OpenCPN bestanden voor Nederland


OpenCPN is een opensource water navigatie programma wat met de jaren steeds beter is geworden.

Waar het voorheen lastig was om goeie kaarten voor Nederland te vinden, is dat inmiddels goed te doen met de 'mbtiles' van openseamap.

Omdat wij voornamelijk in Friesland en regelmatig gebruik maken van zogenaamde 'marekritte' aanleg plaatsen heb ik enkele jaren geleden een OpenCPN layer gemaakt met alle 'marekritte' aanleg plaatsen.

Een van de grote verschillen met commerciële applicaties als Navionics boating en NV Charts is het ontbreken van relevante informatie in de kaarten zoals brug openingstijden, marifoonkanalen en up2date boeien. Deze heb ik recent ook toegevoegd, daarmee mijn andere ongemak opgelost.

Hieronder vind je up2date bestanden om in o.a. OpenCPN deze informatie toe te voegen:

Nederland (boeien, Marrekrite, bruggen, sluizen, marifoon & jachthavens)


Belgium & France (note based on information provided by RWS / vaarweginformatie.nl )

Germany, Austria & Swiss (note based on information provided by RWS / vaarweginformatie.nl )


openCPN brug info image

Makkelijk updaten in OpenCPN

Om gemakkelijk de laatste updates te krijgen voeg de volgende URL toe aan de Chart Downloader plugin: 

https://raw.githubusercontent.com/marcelrv/OpenCPN-Waypoints/main/chartcatalog/NL-waypoints.xml

Hiermee kan je de files downloaden naar OpenCPN. NB waypoints worden niet automatisch ingevoegd, dus na het updaten import als persistent layer

openCPN Chart Download


Copyright

Deze GPX files hebben CC BY-NC-SA 4.0 licentie... dus kopieer, edit en deel opnieuw met naamvermelding... maar ze zijn niet voor commerciele doeleinden... hier gratis, overall gratis. Location data is gebaseerd op openbare data.

Buy me a beer

Alle files hier zijn absoluut gratis en voor nix... Ze worden automatisch bijgewerkt als er een verandering is in de data van RWS.
Mocht je deze files gebruiken en je hebt er plezier van... Ik waardeer het erg als je een biertje voor me koopt.. beloof ik dat ik er van geniet bij mijn volgende zeiltochtje.

(no)Warranty

Though provided GPX files are generated based on formally published data from respective authorities, they are explicitly provided “AS IS” without express or implied warranties, guarantees, or guarantees of correctness. So USE THEM AT YOUR OWN RISK!
Having said that... HAPPY SAILING


nb: automatische scripts zijn te vinden op mijn github

Reacties

Populaire posts van deze blog

Onkyo TX-NR656 hacking

P1 port als energiemeter voor SolarEdge omvormer

Energie meter uitlezen via P1 poort