Mastervolt Soladin display


Na een tijdje tegen de knipperende leds van mijn 2 Mastervolt Soladin 600 inverters te hebben gekeken wilde ik toch graag iets meer informatie over hoe veel opbrengst ik heb met mijn zonnepanelen.

Na wat googlen was ik eerder op een schema gestuit  http://www.vdboomen.net/zonnepanelen/PC-Interface.pdf waarmee ik via de seriele poort data kon uitlezen. Deze interface werkte op zich goed via mijn PC. Helaas was het niet zo stabiel via mijn goedkope Chinese USB->Serial converter naar mijn oude router..

Het was wel hiermee al gelukt om de output op internet te zetten door de met Solget  en de interface regelmatig de status in te lezen en naar PVoutput.org te sturen.

Maar goed.... ik wilde graag meteen bij de Soladins zien wat er geproduceerd was.
Een andere link die ik gevonden had was een Arduino interface https://github.com/teding/SolaDin. Ik kende het Arduino platform niet en het leek me in eerste instantie lastig. Toch knoop doorgehakt en bij DX.com een voor een kleine 11.50 EUR een Arduino Nano gekocht. Na downloaden van de software bleek het allemaal bijzonder makkelijk en had ik binnen een half uur het eerste succes doordat dit een veel stabielere link bleek te zijn dan mijn eerste print/USB->Serialconnector combinatie.

De volgende stap was het aansluiten van het display. Voor een goeie 4 EUR heb je een 2 regel LCD display erbij en nog zoiets voor  4 weerstandjes, een printplaat & connector om de complete interface te bouwen.

Met een Arduino kan je meerdere Soladin's uitlezen. Met mijn setup zou ik er 3 kunnen aansluiten.
Bouwend op de Arduino Soladin library  lees ik elke 10 sec de Soladin's uit en zet ik het totaal en de opbrengst per Soladin op het display. (zodra ik uitgevonden heb hoe ik een bestand kan attachen zal ik de 'sketch' ofwel het Arduino programma ook posten. Indien interesse anders even mailen)

Volgende uitdaging is om dit in een netter uitziend kastje te monteren ipv los onder de Soladin hangend ;)

Soladin info scherm

Arduino Nano + aansluiding voor 2 Soladin's

Reacties

  1. Hello, thanks for sharing your work, I have installed a Soladin inverter last week, do you have the schematic of your Soladin display, and what is the code that you use. The display is very useful to indicate the energy production.

    Best regards,

    Joao Quaresma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Joano,

      Here I uploaded the program and the bare schematics

      Outside of the 4 resistors there is nothing, so the whole project including the Arduino you can build for less then 20 EUR. Link to the display in the post above, pin 6-10 are connected to the display.

      https://docs.google.com/open?id=0B2ex1tgAl7oZa3p5TnBra1c0Tjg

      Verwijderen
    2. BTW. The display reads the on the first line Current Watt, Total production of the day. Then on the second line the current Watt & total production per connected Soladin "S1" Or "S2"

      Verwijderen
  2. hoi marcel

    in je foto heb je een 2 regel lcd gebruikt met nog wat knopjes eronder.
    dat is een andere dan die link die je geeft

    is dat een serial lcd or i2c of andere protocol of gewoon alles kabels parallel aansluiten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, ja in de foto staat deze http://dx.com/p/118059
      Om in kastje in te bouwen heb ik de zelfde zonder knopjes gekocht.
      Aansluiting is het zelfde gaat, parallel

      Verwijderen
  3. ik heb de lcd met keypad shield binnen

    maar als ik de library heb in de dir gezet en ik laad het ino ide bestand dan krijg ik een lading foutmeldingen " not declared in this scope"

    gebruik ide 1.0.1.... mss moet ik een andere grbuiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Leon,

      ik krijg dezelfde foutmeldingen. Heb je intussen de oplossing gevonden?

      m.vr.gr.
      Willie

      Verwijderen
  4. krijg bij de eerste regel met sprintcmd(3) dat deze Sprintcmd niet is declared in this scope

    enig idee waaromdit is?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik gebruik ook de 1.01 ide dus dat kan het niet zijn.
    heb je de soladin library uitgepakt in de library dir van arduino ide?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelfde resultaten bij mij met IDE 1.0.3.

    Wel een stap verder gekomen door SoladinLibTest in de IDE te laden en over deze tekst de tekst van SoladinConnect te zetten.
    Resultaat is dat er twee foutmeldingen overblijven (SPrintSD en SprintSL)
    Door deze te verwijderen kon ik wel mijn LCD testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah gevonden:
    Zorg ervoor dat je zowel soldinConnect als myserial in dezelfde dir hebt staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Marcel,

    Heel fijn dat je dit wilt delen met de rest van de wereld!

    Alleen op het moment dat ik je link volg:
    https://docs.google.com/open?id=0B2ex1tgAl7oZa3p5TnBra1c0Tjg

    Krijg ik niet het schema te zien.

    Doe ik iets fout of heb je dit schema nog voorhanden?


    Groeten!

    Gijs Roskam
    gijsroskam@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Marcel, klopt het dat er op connector 3 van de RJ12 connector zowel de +5V met resistor en de ground aangesloten worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier een antwoord op gekregen? Ik vraag me af hoe dit kan werken wanneer pen 5 niet is aangsloten

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Onkyo TX-NR656 hacking

P1 port als energiemeter voor SolarEdge omvormer

Energie meter uitlezen via P1 poort